Munitie bij d Hembrug

  • De verontruste zaandammer

    Omroepvereniging Vara eist schadevergoeding omdat op het Hembrug terein munitie wordt bewaard.

    Nu vraag ik je toch in alle redelijkheid af. Waar zijn we nu toch mee bezig. Bewoners worden al jarenlang aan het lijntje gehouden en moeten maar blijven wonen in een onveilige buurt. Nu de Vara wat hoog van de toren gaat blazen meent Vreeman plotseling actie te moeten ondernemen. Ik vind dat eerlijk gezegd wel wat laf. hoor. eerst wachten, kluitjes in het riet etc. en dan… even een omroep in de pers en hoppa…. Vreeman meent ook wat te moeten doen!

    Nou ik vind het goed dat er over gesproken wordt, maar dat het zo lang heeft moeten duren, daar baal ik wel van.

    De verontruste

  • arjan

    waarom is die munitie dan? komt er oorlog? hier? in ons altijd zo gezellige zaandam. Nee,nu ff alle gekheid op een stokje dat is toch niet meer van deze tijd,munitie bewaren zodicht op de bewoners.

  • Henk

    Ja, dat vind ik ook. Nu maar hopen dat Vreeman daar het zelfde over denkt.

    En munitie, dat wordt daar al jaren gemaakt. De basis van veel persoonlijk, menselijk leed is bij de Hembrug/ Artillerie Inrichting (heette het vroeger) begonnen.

  • arnie

    ik woon ook in zaandam maar ik ben oorspronkelijk geen zaandammer. Ik snap niet waarom je je nu opeens druk gaat maken. Als je een beetje zaandammer bent dan weet je dat daar bij de hembrug een onderdeel van de Koninklijke landmacht zit. De koninklijke landmacht zonder wapens lijkt me niks jou wel????

    Je maakt je druk om niks ik heb daar een half jaar stage gelopen en er ligt daar niet veel bijzonders aan munitite. Het is een afdeling waar ze wapens testen onder allerlei verschillende omstandigheden.

    Don't worry man er liggen geen kernbommen hoor

  • Informant

    Er ligt geen atoombom ofzo, maar volgens zeggen staan er wel vaten met 1 of anderre zeer dodelijke stoffen opgeslagen die bij ontploffing een dodelijke gaswolk vormen????????????

    Hmm…. ach ja,

    door rood licht lopen kan ook gevaarlijk zijn :o)

  • a.

    hehehe inderdaad of je komt onder de tram :-)

  • jan

    En maar zeuren over de munitie. Geboren en getogen op de Haven. vanuit mijn slaapkamerraam keek ik achter tegen de kruithuizen. Deze lagen veilig omringd door duinen en de daken van deze kruithuizen lagen er los op. In geval van explosie kon de druk weg en deden de duinen hun beschermende werkingen.

    Vanuit de klaslokalen hoorde je het testen van de mitrailleurs. ook wel hoorden je de .50. Soms zag weer een paar steekvlammen, vermoedelijk oud kruit dat verbrand werd. En dan woensdagmiddag, je hoorde al van veraf de locomtief fluiten. Twee mensen op op de treeplank van de loc met daarchter div. wagons. Beiden voorzien van en rode vlag. Dan wist je dat er weer kruit e.d. gebracht werd. Langs het Noordzeekanaal stonden de afdelingen van de vullerij. Zo kan ik nog wel uren doorgaan. Kortom, ik en menig Havenbewoner was er mee opgegroeit en niemand maakte zich er druk om. Nu werkt er nog maar een handjevol mensen maar in mijn jeugdtijd kwamen de mensen met drommen naar buiten. Wij wisten ook niet alles wat zich daar verder heeft afgespeeld. Maar zo gaat het in de politiek ook.

    Daar wordt ook niet altijd openkaart naar de gewone burger gespeeld.

  • den

    waar maken we ons nou toch druk om????????????????????????

    is het jullie dan nog nooit opgevallen dat er eerst een dode moet vallen eer dat met de put dempt .

    het is een oud gezegde maar zo is het wel en daar komt ook nog bij woont er iemand die in de politiek zit op de haven nee toch??

    tuurlijk niet die wonen op de mooiste plekjes in de zaanstreek voor vriendenprijsjes natuurlijk.

    zoals altijd dus jan met de pet blijft toch wel de @!#$ want luisteren????????

    daarvoor moet je gestudeerd hebben,anders werken de oren niet ??????????????????

  • A

    beste den,

    kan jij ook alleen maar gallen??? of ben jij de verontruste zaandammer onder een andere naam.

    Als je de thread goed gevolgd hebt dan heb je van verschillende mensen kunnen lezen dat je je nergens druk om hoeft te maken.

    Een dode zal er zeker niet vallen met wat er daar aan wapens ligt.

    sterkte jongen

    A

  • cornelis

    Wat betreft de hoeveelheid munitie op de Hembrug zal dat momenteel niet meer zoveel zijn. De afdeling beproevingen is twee jaar geleden verhuisd naar Oldenbroek. De enige activiteit op het complex is een stichting die oude legervoertuigen restaureerd en de functie van Mob complex is ook minimaal. Ik ben werkzaam bij de KL en kom heel af en toe nog op de Hembrug. Het is vervelend om te zien hoe het hele complex in verval raakt door gebrek aan onderhoud. Er staan veel gebouwen, temidden van veel groen, die hoge architectonische waarde hebben. Ik hoop dan ook van harte dat het op de monumentenlijst komt, klinkt raar maar als je de gelegenheid hebt gehad om er wat rond te wandelen dan weet je wat ik bedoel. Bovendien heb ik ook nog jeugdherinneringen aan de voormalige Artillerie Inrichting. Mijn vader heeft er gewerkt en had een volkstuintje bij ‘Nut en Genoegen’. Als mijn vader en moeder dan op de tuin waren, stonden wij op de rails met onze witte neusjes tegen het hek gedrukt, te kijken naar opslagruimtes.

    Okee genoeg sentiment, verontrust, tsja, dagelijks en 's nachts komen er startende en landende vliegtuigen op minder dan 2000 voet over ons huis. Als ik dan de schilderijtjes hoor trillen aan de muur dan bekruipt mij ook iets van verontrusting met de Bijlmerramp in het achterhoofd, maar zo is er overal in Nederland wel wat verontrustends, al dan niet gegrond, de waterstand in Limburg bijvoorbeeld is dat wel maar de hoeveelheid munitie op de Hembrug absoluut niet.