Zaanstads plannen met Assendelft

  • Ronald Berkhout

    Hier meldt zich een verontruste bewoner van Assendelft.

    Tot nog toe heb ik hier altijd met veel plezier gewoond. Het is tot nog toe altijd een gezellig , rustig en veilig dorp geweest waar je een groot deel van de mensen kende. Dit zal, als het aan de gemeente Zaanstad ligt, in rap tempo gaan veranderen. In het noorden van Assendelft wordt nu de wijk Saendelft gebouwd. Dit betekent dat Assendelft qua inwonersaantal bijna zal verdubbelen. In het zuiden van Assendelft is men momenteel bezig de huizen te isoleren tegen het vliegtuiglawaai. Schiphol gaat Assendelft gebruiken als favoriete aanvliegroute. De vliegtuigen zullen over drie jaar ontzettend laag overkomen. Drie weken geleden stond in de krant dat de gemeente Zaanstad een viertal plannen heeft ontwikkeld waarbij in twee van deze plannen Assendelft als uitbreidingsgebied voor woningen en bedrijven bestempeld werd. Gisterenavond werden de inwoners van Assendelft ingelicht dat er binnen drie maanden voor 800 tot 1000 asielzoekers een tentenkamp voor een periode van drie jaar gebouwd zal worden. Waar houdt het op?. Ik vind dat Assendelft met Saendelft en de overvliegende vliegtuigen haar steentje in de vaart der volkeren voldoende heeft bijgedragen. Houdt Assendelft leefbaar. Geen verdere bebouwing meer en geen asielzoekers tentenkamp. Gaarne verneem ik uw reactie.

    Ronald Berkhout

  • Verontruste Assendelver

    Ja Ronald je hebt helemaal gelijk. Weet je waar ik met name van geschrokken ben, dat al deze activiteiten in de Veenpolder moeten plaatsvinden. De Veenpolder is de groene zone die Assendelft nog van de rest van Zaanstad scheidt. De wegen rondom de Veenpolder worden door heel veel Assendelvers gebruikt om te recreëren (hardlopen, fietsen, wandelen, enz). Dit is dan waarschijnlijk over. Na bebouwing van de Veenpolder is de Veenpolderdijk slechts een rondweg om een woonwijk heen. Daarnaast snap ik niet dat men hier wil bouwen. Volgens mij ligt de Veenpolder binnen de 26 laeq zone, onder de Schiphol aanvliegroute dus, en zou hier dus zomin mogelijk gebouwd mogen worden.

    Het lijkt mij ook logischer dat het asielzoekerscentrum op het terrein van Saendelft gevestigd zal worden. Ten eerste wordt dit terrein toch bebouwd (en dat is voor de Veenpolder nog helemaal niet zeker) zodat aangelegde voorzieningen ook later hun nut nog zullen hebben. Ten tweede is het terrein dat reeds deels eigendom is van de gemeente Zaanstad, uit kostenoogpunt interessant, geen huurlasten. Ten derde ligt het terrein van Saendelft dichterbij het station zodat het reizen voor de asielzoekers makkelijker is.

    Laten we hopen dat de gemeente Zaanstad zich bezint en de Veenpolder met rust laat. Anders zullen we toch de barricaden op moeten.

    Een eveneens verontruste Assendelver

  • R.B.

    Ik kan niet voorstellen dat er veel mensen zijn die blij zijn met een asielzoekerscentrum in de nabije omgeving. Ik ben me er echter van bewust dat deze mensen toch ergens opgevangen moeten worden. Aangezien het college van B en W in haar onmetelijke wijsheid besloten heeft dat dit asielzoekerscentrum in Assendelft komt zullen we hier waarschijnlijk weinig aan kunnen doen. Als wij er iets aan willen doen, en dat wil ik, maken wij volgens mij de meeste kans met het ageren tegen de lokatie Veenpolder. Waarom? Het bestemmingsplan voor het gebied Veenpolder is onlangs opnieuw vastgesteld. De bestemming is agrarisch.( Het bestemmingsplan voor Saendelft staat, volgens mij, bebouwing reeds toe). Wil men vrijstelling van het bestemmingsplan Veenpolder verlenen, en dat moet men om hier te mogen bouwen, is men gebonden aan artikel 17 en 18 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening. Artikel 17 Wet op de Ruimtelijke Ordening regelt de tijdelijke vrijstelling op een bestemmingsplan (maximaal vijf jaar). Artikel 18 regelt de procedure om vrijstelling te verlenen. Dit houdt in dat de aanvraag tot het verlenen van vrijstelling gedurende twee weken ter inzage ligt. In deze twee weken kan een ieder zijn zienswijze schriftelijk kenbaar maken. Het college van B en W zal de ingediende zienswijzen in haar besluitvorming moeten meenemen. Indien het college vervolgens negatief voor de Veenpolder mocht beslissen, en de bouwvergunning verleend, kan hiertegen bezwaar en vervolgens beroep worden aangetekend. In de tussentijd dient om te voorkomen dat er inmiddels gebouwd wordt grond van artikel 8: 81 Algemene Wet Bestuursrecht bij de rechter een voorlopige voorziening aangevraagd te worden. Wellicht dat omwonenden collectief tot deze acties kunnen overgaan. Mocht uiteindelijk in hoogste instantie negatief voor ons besloten worden kunnen wij wellicht, als pleister op de wonden, een schadevergoeding eisen op grond van artikel 49 Wet op de Ruimtelijke Ordening. Dit vanwege de mogelijke waardedaling van de woningen (ik moet mij heel sterk vergissen wil een asielzoekerscentrum geen waarde drukkend effect op woningen hebben).

    Laten we hopen dat het allemaal niet zover hoeft te komen en dat er woensdag besloten wordt om de Veenpolder te laten zoals hij is.

    Laat uw reactie, hoe kort dan ook, achter op http://www.zaanstad.org en op http://www.prikpagina.nl/list.php?f=559

    Ronald Berkhout

  • R.B.

    Nogmaals een reactie op mijzelf. Onderstaand persbericht is afkomstig van de Provincie. Ik vraag mij af of de genoemde criteria reeds vaststaan. M.i niet. Het plan van aanpak is nog niet eens gereed. Laat Zaanstad eerst de plannen van de Proivincie afwachten, dit om, zoals de provincie stelt te voorkomen dat AZC's terecht komen op plaatsen die ongewenst zijn.

    Begin Persbericht:

    Plan van aanpak rol provincie bij realiseren asielzoekerscentra

    Gedeputeerde Staten (GS) gaan een plan van aanpak opstellen waarin de betrokkenheid van de provincie bij de realisatie van asielzoekerscentra in Noord-Holland wordt uitgewerkt.

    In het plan van aanpak worden de criteria voor de plaats van mogelijke asielzoekerscentra geformuleerd. Ook wordt een inventarisatie van mogelijke locaties gemaakt. Verder worden de mogelijkheden onderzocht om deze locaties een plaats te geven in het provinciaal ruimtelijk beleid (bijvoorbeeld in streekplannen) in goed overleg met gemeenten.

    Het COA (Centraal Orgaan opvang ) heeft er jaarlijks opnieuw moeite mee om geschikte locaties te vinden voor de vestiging van opvangcentra voor

  • Richard

    Assendelft lijkt wel Zaanstads stiefkindje. We hebben geen zwembad, geen bibiotheek, geen sporthal, geen kinderopvangcentrum, s'winters wordt er bij ons als één van de plaatsen gestrooid (dit was anders toen Lems nog burgemeester was). Wat krijgen we wel: vliegtuigen, Saendelft, een haven in de polder richting Beverwijk, een vuilstortplaats, waarschijnlijk bedrijven en woningen in de resterende groene gebieden en nu dan een Asielzoekerscentrum !!.

    Zaanstad u wordt bedankt.

    Ik wordt schijtziek van die ambitieuze plannetjes van het huidige college.

    Ik hoopte altijd dat de burgemeester en wethouders het beste voor haddden met de burgers. Het komt op mij over alsof zij slechts aan hun eigen cv denken.

    Projecten draaien, groeien, laten zien dat Zaanstad meetelt in Nederland. Als het dan niet helemaal goed uitpakt kan men altijd nog ergens een hogere positie gaan bekleden (Horsellenberg). Ik ben voor een referendum. Staat de burger nog achter het beleid van Zaanstad. Willen wij groeien, centrale sportaccomodatie's, asielzoekers op één centale plaatsen of willen wij rust, de kwaliteit van het leven verhogen (minder consumptie dwang) en asielzoekers evenredig verdeeld over geheel Zaanstad in fatsoenlijke accomodaties ?

    Als al deze plannen van Zaanstad doorgaan raakt Assendelft in ieder geval 1 gezin kwijt.

    Richard

  • Fam. Ouwehand

    Ik woon nu ongeveer 7 jaar in Assendelft, en het bevalt me zeer goed. Een hele goede sfeer over het algemeen en laten we dan al maar niet praten over de kroegen hier in Assendelft. Gezelligheid en vriendelijkheid. Waar wij als bewoners van Assendelft zich zorgen om maken is de brief die afgelopen week in de bus is gevallen over de 1000 asielzoekers die zich gaan vestigen in Assendelft. Zaanstad staat met dit soort dingen altijd meteen voorop. En dat bevalt mij totaal niet. Laten we nou Assendelft zo houden zo als het is. 1000 asielzoekers zijn er gewoon te veel, en staat totaal niet in verhouding op het inwoners aantal. En als je het mij vraagt komen ze er helemaal niet. En waarom? Het is niet goed voor Assendelft om zoveel asielzoekers op te vangen. En de eventuele narigheid die er voor komt, is al helemaal uit den boze. Wij als werkende mensen hier in Zaanstad (Assendelft) betalen belasting, met die belasting worden o.a. de 1000 asielzoekers opgevangen. En als het aan de gemeente had gelegen? dan hadden ze het nog stil gehouden. Het is alleen naar buiten gekomen omdat het in de krant zou komen te staan.

    Mijn mening is gewoon dat ASSENDELFT zo blijven moet zoals het is, en dus ook zonder de 1000 asielzoekers.

  • Fam. Ouwehand

    Overingens zou ik (we) er graag wat aan willen doen om de plannen die ze hebben tegen te houden. Iemand met een suggestie? laat het hier maar weten.

  • Jacq.de Nijs

    Ik ben het geheel met je eens . Ik woon in“het Witte Dorp” wanneer het asielzoekers kamp aande Veenpolderdijk zal worden geplaatst dan vraag ik mij af of het wonen in dit Dorp niet in waarde achteruit gaan. wat gaan die mensen de hele dag doen. Hoe moeten de scholen de kinderen bergen wat betekent dit voor onze kinderen. Wat kunnen we hieraan doen , om dit te voorkomenRonald Berkhout schreef:

    >

    > Hier meldt zich een verontruste bewoner van Assendelft.

    >

    > Tot nog toe heb ik hier altijd met veel plezier gewoond. Het

    > is tot nog toe altijd een gezellig , rustig en veilig dorp

    > geweest waar je een groot deel van de mensen kende. Dit zal,

    > als het aan de gemeente Zaanstad ligt, in rap tempo gaan

    > veranderen. In het noorden van Assendelft wordt nu de wijk

    > Saendelft gebouwd. Dit betekent dat Assendelft qua

    > inwonersaantal bijna zal verdubbelen. In het zuiden van

    > Assendelft is men momenteel bezig de huizen te isoleren tegen

    > het vliegtuiglawaai. Schiphol gaat Assendelft gebruiken als

    > favoriete aanvliegroute. De vliegtuigen zullen over drie jaar

    > ontzettend laag overkomen. Drie weken geleden stond in de

    > krant dat de gemeente Zaanstad een viertal plannen heeft

    > ontwikkeld waarbij in twee van deze plannen Assendelft als

    > uitbreidingsgebied voor woningen en bedrijven bestempeld

    > werd. Gisterenavond werden de inwoners van Assendelft

    > ingelicht dat er binnen drie maanden voor 800 tot 1000

    > asielzoekers een tentenkamp voor een periode van drie jaar

    > gebouwd zal worden. Waar houdt het op?. Ik vind dat

    > Assendelft met Saendelft en de overvliegende vliegtuigen haar

    > steentje in de vaart der volkeren voldoende heeft

    > bijgedragen. Houdt Assendelft leefbaar. Geen verdere

    > bebouwing meer en geen asielzoekers tentenkamp. Gaarne

    > verneem ik uw reactie.

    >

    > Ronald Berkhout

  • je

    Heel interessant om te zien hoe de Assendelver, voormalig bondgenoot van de Spanjaard in de Tachtig Jarige Oorlog nu reageert op de komst van medemensen uit minder bevoordeelde gebieden. Dit is stof door antropologisch onderzoek en kan leiden tot nieuwe ideeen over de samenstelling van de aanwezige culturen. Bovendien, de berichten gelezen hebbende, zal er in Assenelft een uittocht van huizenbezitters plaatsvinden en kunnen anderen eindelijk aan de beurt komen om beneden te gaan wonen. @!#$ meer instroom van andere culturen, hoe beter voor de mobiliteit. Nou doeiiii, hoop dat het jullie elders bevalt. Geloof dat Lelystad en Texel nog bloank genoeg is. M'n ex-vrouw heeft het daar erg naar d'r zin, dus doe 'r de groeten als je er aan komt!

  • im

    Waarom word er toch over wit dorp gesproken en niet gewoon over assendelft. Wat zouden jullie dan amsterdam willen geven voor kleur?? Het is niet goed om op kleur te wijzen. Als er iemand niet eens kan worden over het feit dat er een vluchtelingen kamp komt,laat die persoon dan eerst even kijken waarom het zo tegen staat en niet over kleuren beginnen. Het is niet zo dat omdat ze uit een ander land komen (en ook eventueel een andere kleur hebben) ze meteen fout en overbodig zijn. Misschien is dat wel het probleem van de mensen die ze liever niet zien komen. Ze zijn gewoon bang dat het gaat opvallen dat ze zelf niets uit voeren en daarom zoveel tijd hebben om op de vluchtelingen te letten.

    Iedereen in nederland is onschuldig tot bewezen schuldig en dat geld voor iedereen die het land inkomt. Ze zijn niet per definitie meteen te veel. Als mensen willen verhuizen omdat ze de vluchtelingen niet in de buurt willen hebben, kan ik maar een ding zeggen, en dat is bouw een vlot, en woon op de zee. Want elk dorp gaat in de toekomst een vluchtelingen kamp krijgen en mensen van alle culturen komen nederland in. Vluchten van een vluchtelingenkamp kan niet meer hoor. Word volwassen en zie het als een mogelijkheid om je kleine wereld te verbreden met kennis uit andere landen.